El model d'aprenentatge servei del CUV al congrés EDULEARN 2018

En el marc de la 10a Conferència Internacional sobre Educació i Noves Tecnologies de l'Educació (EDULEARN), que se celebra a Palma del 2 al 4 de juliol

Un equip d'investigadores i investigadors de la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) presenta dos pòsters sobre innovació docent a EDULEARN.

'Service-Learning in Optometry Hihger Education', de Núria Tomás i Joan Gispets, i 'Optometry Curriculum for Lifelong Learning Through Erasmus' (sobre el projecte europeu OCULUS), de Joan Gispets, Núria Tomás, Aurora Torrents i Genís Cardona són els títols dels treballs presentats.

El model assistencial i formatiu del CUV, basat en l'aprenentatge servei, i que involucra l'administració, la universitat, entitats del tercer sector i el teixit empresarial és pioner a Europa.

La innovació del model assistencial del CUV consisteix en el desenvolupament d'un nou marc de col·laboració públic-privada al servei de persones en situació de vulnerabilitat econòmica, caracteritzat pels següents elements:

• Els usuaris de Serveis Socials remesos al CUV són atesos per estudiants i reben el servei sense cost; de manera que només persones en situació de vulnerabilitat poden accedir a aquest servei.
  • Els estudiants intervenen directament en les sessions amb pacients, supervisats pel seu professorat, i també fan l'adaptació de les lents i el muntatge de les ulleres.
  • Sensibilització dels estudiants cap a la situació social que travessa conjunturalment part de la població, atès que part del servei es basa en el fet que l'estudiant assumeix la responsabilitat que el pacient rep una atenció completa en les millors condicions (formació d'estudiants compromesos).
  • El nombre de pacients derivats pels Serveis Socials: més de 2.000 anuals. Això permet treballar amb una gran varietat de pacients, tant pel que fa a edats com a problemes visuals, i suposa un valor afegit per al model d'aprenentage i servei i permet basar els continguts de la docència sobre una gran base de pacients.
  • El compromís de les empreses que col·laboren desinteressadament en la iniciativa. a través de la donació del material que fa possible aquesta activitat. El fet que finalment els pacients rebin ulleres és un element clau per a l'èxit del projecte.
  • El suport dels Serveis Socials dels ajuntaments i les entitats del tercer sector que identifiquen els usuaris que necessiten el servei i els deriven al CUV, on la docència clínica s'organitza al voltant de l'activitat clínica.

Aquesta metodologia d'aprenentatge servei facilita la formació de futurs optometristes com a professionals de la salut visual compromesos amb la societat, que es correspon amb l'objectiu de la universitat pública de formar ciutadanes i ciutadans actius.